Neljä perusvinkkiä kriisiviestintään somessa

Kriisviestintä ja some – miten se toimii? Tässä neljä perusvinkkiä.

Paras tapa harjoitella somen käyttöä kriisissä on harjoitella somen käyttöä tavallisessa arjessa.

Erillisiä some-kriisiviestinnän harjoituksiakin kannattaa toki järjestää, mutta vasta kun homma on arjessa hallussa. Jos et osaa käyttää somea edes normaalielämässä, et varmasti pärjää siellä kriisin aikana. Jos organisaatiosi avainhenkilöt eivät ole arjessa mukana nykyaikaisessa mediaympäristössä, miten he voisivat ymmärtää sen vaatimuksia kriisin aikana?

Osoita kriisissä heti se, missä kanavassa tulette viestimään.

Avaa kriisin koittaessa peli somessa heti siinä kanavassa, johon kriisiviestintänne aiotte keskittää. Ensimmäinen viesti voi hyvin olla: ”Tällaista on tapahtunut, selvitämme asiaa ja tiedotamme lisää mahdollisimman pian”. Jo se sisältää itse asiassa kaksi viestiä:

      1. Tulemme viestimään tilanteesta aktiivisesti.
      2. Tästä kanavasta tulet saamaan ensikäden tietoa, sitä ei tarvitse etsiä muualta.

Joku tiedottaa aina. Jos se et ole sinä, se on joku muu. Pidä tilanteen sanoittaminen omissa käsissäsi alusta asti, älä luovuta sitä muille.

Mahdollista dialogi ja vastaa kysymyksiin.

Sosiaalinen media ei ole yksisuuntainen tiedottamiskanava kriisissäkään. Mahdollista keskustelu somessa myös kriisin aikana. Kyllä, se edellyttää työvoimaa. Käytännössä somea kannattaa varata hoitamaan kriisin aikana päätoimisesti vähintään yksi ihminen. Isommissa tilanteissa tarvitaan useampi.

Tee työ näkyväksi.

Myös kriisin – ja varsinkin kriisin – aikana on tärkeää sanoittaa ja kuvittaa esiin se, millaista työtä teette taustalla kriisin ratkaisemiseksi. Se lisää luottamusta toimintaanne kohtaan ja vähentää huolta.

Sen lisäksi että kerrot säännöllisesti miten kriisi etenee ja mitä tapahtuu, kerro myös mitä organisaatiossasi juuri nyt tapahtuu.

One thought on “Neljä perusvinkkiä kriisiviestintään somessa”

  1. On niin totta, että viestintä tulee pohjautua päivittäiseen toimintaan. Ihan sama ajatus, kuin organisaation johtaminen kriisitilanteessa. Johtamisessa ei voida ottaa kaapista jotain kokonaista ihan uutta kriisitilanteen johtamiseen tarkoitettua juttua ja sen jälkeen johtaminen toteutetaan täysin eri tavalla. Toki tämäkin toimii, mikäli sitä harjoitellaan oikeasti ja paljon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *