Viranomainen – älä tuhlaa kriisissä aikaasi huhuihin!

Olen osallistunut viimeisen vuoden aikana useaan eri harjoitukseen ja työpajaan, jossa on kehitetty ja treenattu viranomaisten ja julkishallinnon someviestintää kriisin tai häiriötilanteen aikana. Aivan loistava juttu, että asiaan viimeinkin kiinnitetään huomiota. Työpajat ja harjoitukset ovat olleet mahtava tilaisuus paitsi sparrata omaa toimintaa myös vaihtaa näkemyksiä muiden kanssa.  

 Yksi juttu kuitenkin huolestuttaa kovasti.

Kaikissa näissä työpajoissa ja harjoituksissa on ollut se henki, että viranomaisen tulee kriisin aikana monitoroida somesta yksittäisiä keskusteluja ja viestejä ja lähteä analysoimaan niitä sekä kumoamaan huhuja tai keskustelemaan asiasta.

Tervetuloa todellisuuteen: älä missään nimessä tee näin.

Sosiaalisen median seuraaminen sekä huhujen, väärien tietojen tai feikkitilien tunnistaminen ilmiönä kriisin aikana on myös viranomaiselle erinomaisen tärkeää. Siksi myös viranomaisella tulee olla riittävät työkalut ja resurssit kokonaiskuvan hahmoittamiseen siinä, mikä kansalaisia huolestuttaa tai mikä tilanteessa herättää (joko tahallisia tai tahattomia) väärinymmärryksiä.

Jos kuitenkin tuhlaat aikaasi hyppäämällä jokaiseen yksittäiseen huhuun mukaan, tuhlaat aikaa ja resursseja. Se on pois viranomaisen ehdottomasti tärkeimmästä työstä kriisin aikana: oikean tiedon tuottamisesta omiin kanaviin.

Viranomaisen ja julkishallinnon tulee olla tavallisessa elämässä vahvasti läsnä myös sosiaalisessa mediassa. Tämä vahva läsnäolo palvelee kriisissä, jolloin läsnäolo, faktojen löytäminen ja näkyvyys ovat erityisen tärkeitä.

Kriisin aikana viranomaisten jo nyt niukat viestintäresurssit kuormittuvat entisestään. Ne kannattaa keskittää ensisijaisesti oikean tiedon säännölliseen, nopeaan ja jatkuvaan tuottamiseen omiin somekanaviin (ja toki myös kaikkiin muihin kanaviin). Kansalaiset kumoavat vääriä tietoja erittäin tehokkaasti itse, kun oikea tieto on saatavissa varmasti tunnistettavalta ja tutulta viranomaisen tililtä, jolla on hyvä näkyvyys jo normaalissa arjessa.

Toki voi myös tulla vastaan tilanteita, joissa yksittäiseen huhuun kannattaa puuttua sen alkulähteillä eli siellä, missä se on esitetty. Tämä tulee kuitenkin olla huolellisen harkinnan takana. Osallistumalla yksittäisiin keskusteluihin pahimmassa tapauksessa heität bensaa liekkeihin, kasvatat huhujen näkyvyyttä ja jäät jumiin tilanteeseen, jossa sinun reagointisi asiaan vain yllyttää huhujen levittäjiä. Kannattaa myös muistaa, että suuri osa huhuista leviää todennäköisesti suljetuissa somekeskusteluissa, joita et edes pääse näkemään.

Tehokkain tapa kumota huhuja ja vääriä tietoja on tuottaa oikeaa tietoa tehokkaasti, ymmärrettävästi ja helposti saavutettavasti viranomaisen omille, tutuille sometilille.

Laittakaa siis viranomaiset kaikki paukut ensisijaisesti kiinni siihen, että olemme aktiivisesti ja luotettavasti läsnä omilla tileillämme niin normaalielämässä kuin kriisissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *